Inzet stewards tijdens de koopavond.  Stichting Veilige Steden (voorheen Stichting Meion) zet elke koopavond stewards in. Zij zijn actief in het winkelgebied en maken onderdeel uit van het toezichtsmodel.

Stichting Veilige Steden neemt dan ook deel aan de briefings die daarbij horen. Die briefings vinden plaats op het kantoor van UDSrotterdam. De stewards zetten zich samen met de betrokken partijen in om de extra drukte in goede banen te leiden tijdens de koopavond. De stewards stellen zich in eerste instantie als gastheren en -vrouwen op. zo maken zij bezoekers wegwijs in het winkelgebied. Denk daarbij aan bezoekers die een bepaalde winkel of een pinautomaat zoeken. De stewards zijn actief op de volgende locaties: Schouwburgplein, Korte lijnbaan, Lijnbaan, Binnenwegplein en Beurs.

Gastheerschap, voorkomen van overlast in de buitenruimte en contact met ondernemers

De inzet van de stewards richt zich naast gastheerschap onder andere op het voorkomen van overlast in de buitenruimte. In de praktijk maken zich daar met name jeugdigen schuldig aan. Daarbij gaat het onder andere om groepsvorming en hanggedrag. Daarnaast is er regelmatig sprake van alcohol- of drugsgebruik. De stewards gaan het gesprek met die jongeren aan en trachten besef te creëren voor wat betreft het overlastgevende karakter van hun gedrag. Dat houdt in dat die jongeren een kans krijgen om hun gedrag op dat moment te veranderen. Uit de praktijk blijkt dat jongeren dat waarderen en zodoende gehoor geven aan de stewards. Het gegeven dat de stewards geen uniform dragen en geen bevoegdheden kennen, draagt daar positief aan bij. De stewards onderhouden tijdens hun dienst korte lijnen met onder andere de politie. Bij situaties die dat behoeven, wordt de politie ingeschakeld door de stewards.

De stewards hebben tijdens hun diensten ook contact met ondernemers. Ondernemers en stewards delen daarbij het actuele sfeerbeeld, waardoor de stewards hun inzet gerichter kunnen bepalen. De stewards pakken signalen en verzoeken van ondernemers op. Zo maken zij op hun verzoek bijvoorbeeld een extra ronde langs een bepaalde winkel rond sluitingstijd. Structurele overlast wordt met partners afgestemd om tot een gezamenlijke aanpak te komen.

Lees het artikel online