Horecastewards voorkomen nu coronaboetes: ‘Wij zijn de gastheren van de stad’
In de Rotterdamse binnenstad worden jongerenwerkers en horecastewards ingezet om coronaovertreders aan te spreken. ,,Wij willen politieoptredens voorkomen.”

Tekst: Marcel Wijnstekers
Bron: AD Rotterdam Stad

Op de Korte Lijnbaan lopen zaterdagmiddag vier jongvolwassenen zonder mondkapje tegen de winkelende mensenstroom in. Ze lijken zich van geen kwaad bewust, maar verstieren wel de winkelpret voor mensen die het coronavirus serieus nemen.

Schouwburgplein

Ook op het Schouwburgplein klonteren enkele jongeren samen. Ze nemen geen 1,5 meter afstand. Chantal Maczka (22), steward Publieke Gezondheid, stapt op ze af en begint een praatje. Rustig maar gedecideerd kiest ze haar woorden. ,,Stel dat een van je vrienden corona heeft en jij het virus mee naar huis neemt. Dan worden je ouders ziek en belanden zij misschien wel in het ziekenhuis.”

De jongens vertellen de steward dat ze ook balen van de coronacrisis. ,,Normaal stond ik nu op een voetbalveld, maar door corona is de wedstrijd afgelast”, zegt een teleurgestelde jeugdspeler van Spartaan ‘20. Vervolgens wordt er meer afstand genomen. Een van de jongeren zet zelfs zijn mondkapje op.

Natuurtalent

,,Chantal is een natuurtalent”, vindt stewardcoördinator van Stichting Veilige Steden Martin Blansjaar (37), die het tafereel op een afstand gadeslaat. Teamleider van de stewards Omar Taouil (37) knikt instemmend. ,,Toen ze bij ons solliciteerde, was ze pas 20. Wij dachten meteen: zij is geknipt voor dit werk.”

Maczka, die in pre-coronatijd feestvierende jongeren in het gareel houdt, mist wel de spanning en de hectiek van het nachtleven, geeft ze toe. Ze herinnert zich een schietpartij, twee jaar geleden, tijdens het Zomercarnaval op het Kruisplein. ,,Terwijl een mensenmenigte in paniek wegvluchtte, ontfermde ik me over een gestruikelde vrouw. Je moet als horecasteward niet bang aangelegd zijn.”

Coronawaakhond

In haar nieuwe rol als ‘coronawaakhond’ vormt de studente Social Work vandaag een setje met Hannibal Fitiwi (22), student Crossmediale Communicatie. Hij vertelt: ,,Je moet je in jongeren kunnen verplaatsen. Niet te negatief doen. Dan krijg je ze wel mee.”

Sinds 2011 zijn de stewards van Stichting Veilige Steden in opdracht van de gemeente Rotterdam actief in de binnenstad, vertelt coördinator Blansjaar. ,,We zijn begonnen met het aanspreken van hangjeugd op de Lijnbaan tijdens koopavonden. Twee jaar later werden we ook ingezet in horecagebieden waar we opstootjes op het Stadhuisplein met woorden voorkomen.”

Ontlasten

Met hun werk ontlasten de stewards van Stichting Veilige Steden de politie. In Rotterdam worden ze op handen gedragen. Inmiddels zijn de stewards ook actief in Eindhoven en Utrecht. Met de gemeenten Arnhem en Den Haag worden plannen gemaakt.

,,Wij zijn de gastheren van de stad”, zegt Blansjaar. ,,Wij zijn geen handhavers, dus slingeren we coronaovertreders niet op de bon. Wij willen die boetes en politieoptredens juist voorkomen. Pas als er fysiek geweld dreigt, bellen we met de meldkamer van de politie voor hulp.”

Messentrekker

Gelukkig gebeurt dat zaterdagmiddag maar zelden tijdens een wandeling langs de bekende winkelstraten in de binnenstad. Zonder morren worden adviezen van de stewards opgevolgd. Op de gemeenschappelijke app, waarop stewards incidenten melden, komen onder meer de volgende berichten binnen: ‘groep blowende jongeren in de parkeergarage boven de Albert Heijn. Grote groep skaters in metrostation Beurs. En: messentrekker bij de Albert Heijn, ingerekend door de politie.’

Het is misschien een rustige winkeldag in het centrum van de stad; er is altijd wel wat aan de hand.